Regulamin pracy Komisji ds. Etyki oraz procedowania skarg i odwołań w Polskim Stowarzyszeniu Neuro-Lingwistycznej Psychoterapii
I. Postanowienia ogólne
- Procedura procedowania zgłaszanych skarg obejmuje trzy główne etapy:
- procedurę przygotowawczą,
- etap rozpatrywania skargi,
- procedurę odwoławczą.
- Procedurą przygotowawczą i rozpatrywania skargi (pkt 1a oraz pkt 1b) zajmuje się Komisja ds. Etyki PSNLPt. Procedurą odwoławczą (pkt1c) zajmuje się Komisja ds. Odwołań, powoływana każdorazowo z pośród członków PSNLPt, którzy nie są członkami obecnego Zarządu, Komisji Rewizyjnej ani Komisji ds. Etyki, przez Zarząd PSNLPt.
- Zgodnie z uprawnieniami Komisji ds. Etyki zapisanymi w statucie PSNLPt (patrz § 51. statutu PSNLPt), rozpatrywanie skarg obejmuje wyłącznie zakres naruszeń Kodeksu Etyki, natomiast nie dotyczy skarg dotyczących spraw finansowych, prawnych lub kwestii statutowych.
- Skargi powinny być składane w możliwie najkrótszym czasie od zdarzenia będącego ich powodem.
- W przypadku, gdy od czasu popełnienia czynu upłynęły 3 lata, Komisja ds. Etyki ogranicza swoje czynności do poinformowania strony składającej skargę o przysługujących jej środkach ochrony prawnej.
- W szczególnie poważnych sytuacjach nadużyć seksualnych lub związanych z zależnościami zawodowymi sprawy będą rozpatrywane w okresie do 7 lat po zdarzeniu.
- Skarżony, w momencie domniemanego naruszenia przez niego Kodeksu Etyki, musi być członkiem PSNLPt.
- Członek PSNLPt, na którego została złożona skarga nie może zrezygnować z członkostwa lub zostać usunięty w czasie trwania procesu rozpatrywania skargi lub odwołania.
- Do pracy w Komisji ds.Etyki oraz Komisji ds Odwołań, rozpatrującej daną sprawę, nie może być powołana osoba, jeżeli:
- Sprawa dotyczy jej bezpośrednio,
- jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym jednej ze stron,
- pomiędzy nią, a którąś ze stron zachodzi stosunek zawodowy lub osobisty wpływający na jej bezstronność.
- Wyłączenie członka Komisji z rozpatrywania sprawy może nastąpić na jego własne żądanie, na wniosek innego członka Komisji lub którejś ze stron. W takim wypadku Zarząd, na wniosek przewodniczącego Komisji ds. Etyki, powołuje dodatkową osobę do pracy przy danej skardze, tak, aby liczba osób pracujących przy danej skardze wynosiła 3 (zgodnie z § 29. Statutu PSNLPt dotyczącym liczebności Komisji ds. Etyki).
- Po zamknięciu sprawy przez Komisję ds. Etyki lub Komisję ds. Odwołań dokumenty ze sprawy zostają zarchiwizowane na okres dwóch lat licząc od dnia ostatecznego zakończenia sprawy w ramach procedury objętej niniejszym dokumentem, po którym to okresie zostają protokolarnie zniszczone.
II. Przebieg procedury przygotowawczej
- Po wpłynięciu sprawy Przewodniczący Komisji ds. Etyki lub wyznaczony przez niego członek Komisji ds. Etyki dokonuje, w terminie 30 dni, wstępnej oceny skargi pod względem spełniania wymogów formalnych.
- Skarga powinna zostać wniesiona na piśmie na adres mailowy etyka@psnlpt.org i zawierać:
- dane osoby zgłaszającej skargę, w tym jej imię, nazwisko, datę urodzenia (wskazanie czy sprawa dotyczy dziecka czy osoby pełnoletniej), adres do kontaktu,
- imię i nazwisko skarżonego,
- rodzaj naruszenia Kodeksu Etyki,
- uzasadnienie skargi,
- przedstawienie dowodów.
- W razie stwierdzenia braków formalnych Przewodniczący Komisji ds. Etyki lub wyznaczona przez niego osoba, wzywa stronę zgłaszającą skargę, do usunięcia wskazanych braków formalnych w terminie 14 dni od otrzymania wezwania od przedstawiciela Komisji ds. Etyki. W przypadku nieusunięcia przez stronę zgłaszającą skargę braków formalnych, Przewodniczący Komisji ds. Etyki pozostawia sprawę bez rozpoznania, informując o tym stronę zgłaszającą skargę.
- W przypadku przyjęcia sprawy, Przewodniczący Komisji ds. Etyki przedstawia zgłoszoną sprawę pozostałym członkom Komisji i kontaktuje się stroną zgłaszającą skargę, w ciągu 30 dni, w celu omówienia dostępnych rozwiązań i sposobów postępowania.
- Przewodniczący Komisji ds. Etyki i jej Członkowie w pierwszej kolejności zachęcają osobę wnoszącą skargę, by przystąpiła do dialogu mającego na celu znalezienie ugodowego rozwiązania danej sytuacji.
- W ramach tego etapu możliwe jest zorganizowanie przez Komisję ds. Etyki mediacji pomiędzy stronami w celu znalezienia rozwiązania.
- W przypadku, gdy mediacje zostaną odrzucone lub też nie doprowadzą do ugodowego rozwiązania, strona zgłaszająca może żądać rozpoznania zgłoszonej skargi przez Komisję ds. Etyki.
- Przewodniczący Komisji ds. Etyki rejestruje skargę, informuje o przyjęciu skargi Zarząd PSNLPt i Skarżonego oraz potwierdza jej przyjęcie Skarżącemu.
III. Etap rozpatrywania skargi
- W przypadku, gdy skarga zostaje przyjęta, jej kopia jest przesyłana listem poleconym lub mailem do Skarżonego – będącego Członkiem PSNLPt. Skarżony wobec którego wniesiona jest skarga przesyła do Przewodniczącego Komisji ds. Etyki pisemną odpowiedź listem poleconym/ mailem w terminie do 30 dni od odebrania listu poleconego/maila z pisemną skargą. Skarżony może przywołać dowody na poparcie swych twierdzeń.
- Przewodniczący Komisji ds. Retyki zwołuje w ciągu 30 dni posiedzenie Komisji ds. Etyki w składzie co najmniej 3-osobowym, na którym rozpatruje się wniesioną skargę wraz z odpowiedzią Skarżonego oraz może zaproponować termin spotkania arbitrażowego z udziałem stron.
- W przypadku zaproponowania spotkania arbitrażowego odbędzie się ono, nie później niż w ciągu 30 dni od daty posiedzenia Komisji, na którym skarga była rozpatrywana.
- Spotkanie arbitrażowe odbywa się w wyznaczonym przez Przewodniczącego Komisji ds. etyki terminie i miejscu lub online.
- Komisja ds. Etyki informuje obie Strony o szczegółach spotkania arbitrażowego, na które zaproszone zostają obie Strony.
- Jeżeli któraś ze stron nie będzie uczestniczyć w spotkaniu arbitrażowym, nie wstrzymuje to biegu postępowania. Strony mogą korzystać z udziału pełnomocnika, któremu pełnomocnictwo powinno zostać udzielona na piśmie i dotyczyć konkretnej sprawy.
- Obie strony zobowiązane są do dostarczenia ewentualnej dokumentacji uzupełniającej dotyczącej sprawy na ręce Komisji ds. Etyki najpóźniej na 14 dni przed spotkaniem arbitrażowym.
- Spotkanie arbitrażowe jest protokołowane. Spotkanie arbitrażowe nie jest jawne dla osób spoza Komisji lub nie będących stronami lub pełnomocnikami stron.
- Decyzję rozstrzygającą Komisja ds. Etyki podejmuje na odrębnym, niejawnym posiedzeniu, po całościowym przeanalizowaniu przedstawionego materiału dowodowego i wysłuchaniu stron, o ile strony skorzystały z zaproszenia na spotkanie arbitrażowe, nie później niż po 30 dniach od posiedzenia. Decyzja rozstrzygająca jest przesyłana listem poleconym/mailem do każdej Strony oraz przekazywana do Zarządu PSNLPt.
- W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komisji ds. Etyki może przedłużyć okres wydania decyzji rozstrzygającej o dalsze 30 dni, po uprzednim poinformowaniu Stron.
- Z posiedzenia Komisji ds. Etyki sporządza się protokół, który podpisują członkowie Komisji obecni na spotkaniu.
- Komisja ds. Etyki przesyła Zarządowi PSNLPt oraz Stronom pisemne sprawozdanie z postępowania.
- Sprawozdanie Komisji ds. Etyki wyjaśnia naturę skargi, stosowane procedury oraz wynik postępowania dla obu Stron.
- Postępowanie Komisji ds. Etyki może się zakończyć w następujący sposób:
- skarga zostaje oddalona jako bezzasadna,
- następuje umorzenie postępowania, gdyż skarga została wycofana przez skarżącego,
- skarga jest uznana za słuszną całkowicie lub częściowo.
- Jeżeli skarga jest uznana za słuszną, sprawozdanie będzie zawierało szczegółowe orzeczenie, na temat tego, które z naruszeń Kodeksu Etyki miały miejsce. Dodatkowo w takim przypadku Komisja nakłada na Skarżonego obowiązek rekompensaty dla Skarżącego opłaty uiszczonej od skargi, na zasadach określonych w pkt 39. i 40.
- Komisja ds. Etyki może wobec skarżonego:
- zobowiązać do odbycia dodatkowej superwizji,
- zalecić przeprowadzenie weryfikacji praktyki Członka PSNLPt; w takim przypadku Komisja wnioskuje do Zarządu PSNLPt o wyznaczenie osoby, która posiada certyfikat superwizora wydany przez polskie lub zagraniczne stowarzyszenie zrzeszające psychoterapeutów, mającej przeprowadzić ww weryfikację,
- wydać oficjalne ostrzeżenie i nakaz powzięcia zobowiązania do zaprzestania określonego postępowania w pracy psychoterapeutycznej,
- wnioskować do Zarządu PSNLPt o usunięcie z listy członków Stowarzyszenia (§ 16. statutu PSNLPt).
- Komisja ds. Etyki określa ramy czasowe, w których działania opisane w punkcie 37, mają być nałożone oraz monitoruje przebieg tego procesu.
- Strona wnosząca skargę może zwrócić się do Komisji ds. Etyki PSNLPt o ponowne rozpatrzenie tej samej sprawy, o ile zaistnieją nowe okoliczności mające wpływ na daną sprawę.
IV. Procedura Odwoławcza
- Skarżony oraz Skarżący mogą odwołać się od decyzji Komisji ds. Etyki.
- Decyzja o skierowaniu odwołania powinna być przesłana w ciągu 30 dni po otrzymaniu decyzji , w formie pisemnej listem poleconym do Zarządu PSNLPt, który powoła Członków Komisji ds. Odwołań.
- Wnoszący odwołanie musi przedstawić jasne i przekonujące uzasadnienie swojej opinii spełniające jedno lub oba z następujących warunków:
- wynik postępowania jest nieadekwatny do sytuacji,
- doszło do odstępstw od obowiązujących procedur postępowania ze skargami w stopniu świadczącym o uprzedzeniu wobec strony.
- Wniosek o odwołanie od decyzji Komisji ds. Etyki jest rozpatrywany przez Komisję ds. Odwołań, której zadaniem jest określenie, czy odwołanie jest zasadne.
- Komisja ds. Odwołań składa się z co najmniej trzech członków, w składzie: Przewodniczący i Członkowie Komisji.
- Przewodniczący Komisji ds. Odwołań może powoływać do składu rozpatrującego sprawę inne osoby, które uzna za pomocne w rozstrzygnięciu odwołania.
- Przewodniczący Komisji ds. Odwołań ma 30 dni na przyjęcie lub odmowę przyjęcia odwołania. O decyzji informuje obie strony i Przewodniczącego Komisji ds. Etyki.
- Całkowita dokumentacja dostępna podczas procesu rozpatrywania skargi zostaje udostępniona Komisji ds. Odwołań.
- Komisja bierze pod uwagę tylko dokumentację już istniejącą w PSNLPt, żaden dodatkowy materiał nie może być przedstawiony przez którąkolwiek ze stron.
- Przewodniczący Komisji ds. Odwołań zwołuje posiedzenie Komisji w terminie 30 dni od dnia przyjęcia odwołania.
- W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komisji ds. Odwołań może przedłużyć ten okres o dalsze 30 dni, po uprzednim poinformowaniu Stron.
- W posiedzeniach Komisji ds. Odwołań mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym inne osoby zaproszone przez Komisję. Osoby te muszą spełniać warunki określone w 9 niniejszej procedury.
- Decyzje Komisji ds. Odwołań zapadają w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów osób uczestniczących w posiedzeniu. Uchwała może:
- oddalić odwołanie jako w całości bezzasadne,
- uwzględnić odwołanie w części, a w pozostałym zakresie oddalić,
- uwzględnić odwołanie w całości.
- Decyzja Komisji ds. Odwołań jest przekazana w formie podpisanego dokumentu, w ciągu 30 dni od posiedzenia Zarządowi PSNLPt, Komisji ds. Etyki oraz stronom – w sposób zaakceptowany przez daną stronę, w tym mailem, o ile strona wyraziła na to uprzednią, wyraźną zgodę.
- Uchwała podjęta przez Komisję ds. Odwołań jest ostateczna i wiążąca dla wszystkich Stron oraz nie przysługuje od niej żaden środek zaskarżenia.
- Proces odwołania podlega opłacie w wysokości 500 zł.
- Opłata powinna być wniesiona z góry, na konto PSNLPt podane na stronie internetowej, przez stronę odwołującą się. Potwierdzenie wniesienia opłaty powinno być załączone do składanego wniosku.
- Jeżeli odwołanie zostanie uwzględnione choćby w części wówczas strona, która wniosła takie odwołanie, otrzyma zwrot poniesionej opłaty, którą poniosła, aby zainicjować postępowanie odwoławcze.
V. Postanowienia końcowe
- Tracą moc wszelkie dotychczasowe procedury i regulaminy dotyczące spraw uregulowanych w niniejszej procedurze.
- Przyjęcie zmiany postanowień niniejszej procedury następuje w formie uchwały Zarządu PSNLPt.
- Procedura wchodzi w życie z dniem 16.10.2022